Jak se připravit na pohovor

Jak se připravit na pohovor

Byli jste pozváni na pracovní pohovor? Gratulujeme! Jedná se o důležitý krok, na který byste se měli dobře připravit, abyste z něj vytěžili co nejvíce. Čím lépe se připravíte, tím uvolněnější budete během celého rozhovoru. V tomto článku si probereme, na co konkrétně byste se měli v přípravě zaměřit, abyste zvýšili své šance na získání práce, po které toužíte.

Příprava na pohovor a sjednání schůzky

V průběhu sjednávání termínu pohovoru se ujistěte, že víte, kdy a v kolik hodin se máte dostavit, kam, jak se jmenuje osoba, se kterou se setkáte a jaká je její pracovní pozice ve firmě. Ověřte si také u personalisty nebo konzultanta, kolik času si máte na schůzku vyhradit, není totiž vhodné ptát se na tuto otázku na samotném pohovoru. Na místo se dostavte včas, ideálně s pětiminutovým předstihem.
 
Den před setkáním je dobré si projít náplň pracovní pozice, na kterou jste se hlásili. Inzerát si můžete vytisknout a dopsat k němu dotazy, které budete chtít od personalisty zodpovědět, například:
 
  • Jedná se o nově vytvořenou pozici?
  • Komu je tato pozice podřízená?
  • Jak vypadá dosažení úspěchu na této pozici?
     

Informace o firmě a o pozici, na kterou se hlásíte

V přípravě pokračujte zjišťováním informací o firmě. K tomu využijte webové stránky firmy, jejich sociální sítě, například LinkedIn. O firmě byste měli vědět alespoň základní informace, zejména čím se zabývá, v jakém odvětví působí, co je hlavní náplní její činnosti, jaký má původ – kde byla založena, a jaké je její zastoupení ve světě.
 
Dobrý dojem uděláte, pokud si navíc zjistíte například hlavní projekty, které firma v posledních letech zajišťovala – k tomu, nad rámec uvedených zdrojů, můžete využít internet a média.
 

Informace o lidech, se kterými se setkáte

Jméno osoby, která s vámi povede pohovor je vám tedy známé. Podívejte se tedy na LinkedIn, co má dotyčný ve společnosti na starosti, jaká témata ho zajímají a jaké příspěvky sdílí a komentuje. Můžete také zaslat žádost o propojení.
 
Na LinkedIn, na firemním webu či sociálních sítích můžete získat také informace o dalších členech týmu, můžete si tedy zkusit vyhledat i je a podívat se, čemu konkrétně se ve firmě věnují. Pokud znáte někoho, kdo ve firmě pracuje, zkuste se zeptat, jak to ve společnosti chodí a jaká je firemní kultura. Až přijde během pohovoru na řadu toto téma, můžete se opět doptat na to, co vás zajímá, například:
 
  • Jak velký je tým, kterého případně budu součástí?
  • Jaká je struktura či hierarchie týmu?
 

Pohovor osobně nebo online?

Bude vaše setkání probíhat po telefonu, online nebo osobně? Připravte se adekvátně k typu pohovoru, nezapomeňte zkontrolovat signál Wi-Fi a/nebo telefonní signál, zda máte nabitou baterii, ujistěte se, že máte rozhovor klid a víte, kdo bude hovor zahajovat.
 
Mějte po ruce veškeré materiály, jako je Váš životopis, případně motivační dopis a další. Mohou se Vám hodit.
 

Jak se obléknout na pracovní pohovor

Při pracovním pohovoru je důležitý dobrý první dojem, ať už se jedná o videohovor, nebo osobní pohovor. Co si vzít na sebe? Vaše oblečení by mělo být profesionální a adekvátní k roli, o kterou se ucházíte. Styl oblékání na pracovní pohovor se v poslední dekádě hodně proměnil a uvolnil. Ani na kvalifikovaných pozicích už není vždy nezbytností kravata u pánů nebo kostým u dam, vaše oblečení i vystupování by ale mělo působit upraveně a důvěryhodně. Chybou nejsou ani džíny, v tom případě je ale lépe volit tmavší barvy, užší střihy a vhodnou elegantní košili a sako.
 

Průběh pohovoru a nejčastější otázky

V úvodu pohovoru Vám personalista představí společnost a nastíní průběh vaší schůzky. Dále vás může vyzvat k tomu, abyste se představili a pověděli něco o sobě. Jak správně odpovědět na tento dotaz uvádíme zde, ale ve stručnosti – zaměřte se na profesní informace, zmiňte vaše klíčové zkušenosti a dovednosti související s pozicí, na kterou se hlásíte.
 
Můžete zde také uvést, co očekáváte od pozice, na kterou se hlásíte, a čím vás tato pozice oslovila. Mnohé otázky se na pohovorech objevují často, proto je dobré se na ně připravit. Proč jste se přihlásili na tuto pozici? Proč bychom si měli vybrat právě Vás? Můžete mi popsat situaci, kdy se Vám něco nepodařilo? Promyslete si, jak byste na takové otázky zareagovali. Návod, jak odpovědět na některé časté otázky na pohovoru najdete také v našich dalších článcích.
 

Jak vystupovat a odpovídat na pracovním pohovoru

Snažte se pohovor vždy začínat s úsměvem. Vytvoříte tak uvolněnou a příjemnou atmosféru, která vybízí k další konverzaci. Udržujte oční kontakt, a to i během online pohovoru. Až budete odpovídat na otázky, držte se tématu, neodbíhejte od něj, odpovídejte konkrétně a dostatečně jasně a srozumitelně. Uveďte své úspěchy a výsledky, abyste personalistu přesvědčili, že jste pro danou práci vhodným uchazečem, ale nepřehánějte to, aby to nevyznělo jako neúměrné chlubení.
 
Je dobré, když pohovor probíhá spíše jako přátelská konverzace než jako výslech, ale je také důležité, abyste nereagovali překotně a počkali, až personalista ukončí svou otázku, než začnete odpovídat. Pokud je pohovor online, pamatujte na možné zpoždění způsobené technologiemi.
 
Při pracovním pohovoru často přijdou na řadu také podmínky zaměstnání. Buďte transparentní a realističtí ohledně své současné mzdy a mzdového očekávání. Pamatujte, že částka, kterou uvedete, by měla odpovídat vašim zkušenostem a reflektovat pracovní trh v dané lokalitě. Pokud si nejste jisti, ověřte si výši mzdy například v naší kalkulačce. Pokud máte pohovor sjednaný prostřednictvím personální společnosti, společnost již Vaše mzdové požadavky zná, proto byste je během samotné schůzky neměli navyšovat nad rámec částky, kterou jste komunikovali původně, abyste nesnížili svou důvěryhodnost a své šance na získání pozice.
Vezměte v potaz také vedlejší výhody a benefity, jako je dovolená, prémie, příspěvky a další benefity.
 

Na co se ptát při pracovním pohovoru

Na konci pohovoru budete mít prostor pro vaše otázky. Pokud jste se dotazovali během pohovoru a další dotazy už nemáte, je to v pořádku. Mějte ale na paměti, že pracovní pohovor je oboustranný rozhovor a personalista očekává, že i Vás něco zajímá a je připraven vaše dotazy zodpovědět. Využijte tedy tuto šanci a ptejte se, tím ukážete, že máte skutečný zájem, a můžete si také ověřit, zda je pro vás daná práce vhodná. Na co se můžete dále ptát?
 
  • Jaké jsou možnosti školení a dalšího vzdělávání ve vaší společnosti?
  • Jak běžně probíhá adaptace?
  • Jak byste mi přiblížil/ pracovní kulturu vaší firmy?
  • Jaké budou další kroky ve výběrovém řízení?
Zeptejte se, kdy obdržíte zpětnou vazbu a kdy proběhne druhé kolo pohovorů nebo kdy firma plánuje výběrové řízení uzavřít.
 

Druhé kolo pohovoru

Pokud uspějete, pravděpodobně Vás čeká pozvání do druhého kola, kde se můžete setkat s Vaším nadřízeným, pokud jste jej ještě nepotkali. Druhé kolo pohovoru se nejspíš bude od prvního lišit, může být přítomno více lidí, může obsahovat praktický test či nějaký úkol nebo prezentaci. Ujistěte se, že máte před druhým kolem všechny informace, které potřebujete, abyste se mohli dobře připravit.
 
Nestává se to sice často, ale pokud jste byli během pohovoru přesvědčiví, můžete dostat nabídku práce přímo na místě. Jste-li si jistí a máte-li k dispozici veškeré podmínky této nabídky, můžete ji rovnou přijmout. Pravděpodobně ale budete spíš chtít trochu času na rozmyšlenou, abyste mohli nabídku porovnat s dalšími. V tom případě požádejte o čas a domluvte se, do kdy své finální stanovisko firmě oznámíte.
 

Co dělat po pohovoru?

Pracovní pohovor nekončí tím, že vyjdete ze dveří. Pokud spolupracujete s agenturou, po pohovoru zavolejte svému konzultantovi a řekněte mu, jak pohovor proběhl. Pokud bude vědět, jaký dojem z pohovoru máte vy, lépe zhodnotí jeho výsledek.
 
Pokud jste se s personalistou z firmy ještě nepropojili na LinkedIn, udělejte to nyní. Můžete mu poslat také krátkou zprávu, ve které mu poděkujete za příjemný pohovor a uvedete, že se budete těšit na zpětnou vazbu a další kroky.
 
Nezapomínejte, že i když z pohovoru máte dobrý pocit, neměli byste polevit při hledání práce. I přesto byste se měli zúčastnit všech domluvených pohovorů a jak se říká, neusnout na vavřínech, dokud nemáte oficiální nabídku.
 
Přejeme Vám hodně štěstí při hledání Vaší budoucí pracovní pozice.

CZ_RB_Social

Spojte se s námi na sociálních sítích