Blogy

Starting a new job remotely? Tips to help you get started

Online prostředí, ve kterém si většina lidí v uplynulém roce zvykla pracovat v mnohem větší míře je nyní neodmyslitelnou součástí nejen samotného výkonu práce, ale také výběrových řízení a adaptace – zaškolení nových zaměstnanců.  Přestože se naprostá většina zaměstnavatelů shoduje s názorem, že osobnímu kontaktu při zaškolení do nové role se těžko něco vyrovná, okolnosti je přiměly zapojovat online adaptační programy do běžné praxe.

Také jste získali novou práci a čeká vás zaškolení v online prostředí? Možná máte obavy, jak tento proces zvládnout, a to je naprosto normální. Chcete uspět a chcete, aby se Vám v nové práci dařilo. Není třeba se předem zbytečně stresovat ze situací, které mohou nastat, když se jim můžeme vyhnout. Zkuste využít následující doporučení a tipy, které vám mohou pomoci úspěšně projít začátky v novém zaměstnání – online.

Připravte si svou domácí kancelář

V první den nástupu, nebo těsně před ním, si pravděpodobně osobně vyzvednete na pracovišti nezbytné vybavení, jako je notebook, mobilní telefon, popřípadě další příslušenství. Ověřte si jeho funkčnost nejlépe ještě na místě, zkuste se přihlásit do firemního systému, abyste se vyhli případným komplikacím, až se budete přihlašovat poprvé z domova. V tuto chvíli byste již měli mít jasno, kde budete doma pracovat – máte na zvoleném pracovním místě dostatečně silný signál WiFi a v blízkosti zdroj pro nabíjení notebooku? Budete-li mít vše vyzkoušeno a připraveno, budete se v prvních dnech cítit komfortněji.

Přemýšlejte nad pozitivy

Jak jsme již psali výše, nezabývejte se předem situacemi, které mohou, ale nemusí nastat. Přemýšlejte nad pozitivy, které vám zaškolení na dálku přináší. Nová práce často přináší i touhu se co nejlépe strojit, abychom na své okolí dobře zapůsobili. Přestože i v online prostředí musíme být vhodně oblečeni, nároky nejsou tak vysoké. Můžete se tedy více soustředit na to, abyste zaujali svým entusiasmem a touhou načerpat co nejdříve nové informace, kterých bude zajisté velké množství. Nezapomeňte, že ušetříte čas, který byste za běžných okolností strávili dopravou do práce. Není tedy třeba se stresovat, zda nebudete mít díky dopravní situaci zpoždění! A kromě toho, budete mít více času na svou rodinu a koníčky. Někteří lidé mívají obavy z toho, že jim nepůjdou úkoly v začátcích tak rychle, jak by si představovali. V domácím prostředí budete mít více času si vše „osahat“ a vyzkoušet a odevzdat svou práci, až s ní budete opravdu spokojeni.

Snažte se zorientovat

Úvodní školení vás bude čekat pravděpodobně hned v prvním dnu. Zde se dozvíte mnoho informace o firmě, její organizační struktuře a dalších odděleních. Zkuste si z tohoto školení co nejvíce zapamatovat. Pokud vám bude během či po školení cokoliv nejasné, ptejte se, popřípadě si zkuste doplnit informace z webu či intranetu. Je důležité, abyste pro začátek ve společnosti pochopili, jakým způsobem firma a jednotlivá oddělení fungují. Nezapomínejte na jednu důležitou výhodu, kterou online školení mají – lze je nahrát. Následně si můžete cokoliv dohledat a zopakovat.

Dělejte si poznámky

Přestože probíhá vaše školení pravděpodobně přes sdílenou obrazovku či vám úvodní prezentace posílají kolegové emailem, snažte si dělat průběžně poznámky nejdůležitějších bodů. Pomůžou vám nejenom v orientaci, ale také si lépe zapamatujete to, co vám bylo sděleno. Využívejte funkci nahrávání tréninků, abyste se mohli později vrátit k jednotlivým tématům.

Seznamte se s kolegy

Obáváte se, že si nezapamatujete své kolegy, když je uvidíte nejspíše jen na monitoru? Tato obava je pochopitelná a určitě k vám všichni ze společnosti budou shovívaví, pokud si například ihned nezapamatujete jména všech. Snažte si ale co nejdříve zapamatovat ty, se kterými budete v častém kontaktu - například dle fotek na firemním intranetu nebo z jejich profilů na profesní síti LinkedIn.

Zapínejte si kameru

Tento bod se může zdát jako nedůležitý, ale opak je pravdou. Na týmové porady či školení s menší skupinou je vždy dobré mít kameru zapnutou, obzvlášť, je-li v týmu nováček. Nejenom, že si tak lépe zapamatujete své nové kolegy, ale poznáte také jejich jednání a budete se cítit jako plnohodnotný člen týmu.

Nebojte se pokládat otázky

Pokud vám některý z pracovních úkolů není zcela jasný nebo si s ním vůbec nevíte rady, nebojte se obrátit na kolegy ze svého týmu nebo přímo na vašeho nadřízeného. Je lepší se nejprve poradit, než udělat něco špatně. Také se doptávejte, pokud vám při vysvětlování něco není jasné. Můžete si připadat, že vaše dotazy jsou občas banální, ale hlavním zájmem vašich kolegů i nadřízeného je, abyste všemu porozuměli a stali se samostatně fungujícími členy týmu, tudíž jsou vám zajisté plně k dispozici. V některých společnostech je běžná funkce mentora – tedy člověka, na kterého je možné se obracet s jakýmikoliv dotazy. Nezapomeňte, že Vaše doplňující otázky také vypovídají o vaší snaze co nejdříve porozumět všem procesům a úkolům, které z vašeho pracovního místa vyplývají.

Vyžádejte si plán na každý týden

Zkuste si od vašeho nadřízeného vyžádat plán, co od Vás bude v daném týdnu očekávat, co máte zvládnout. Budete lépe vědět, na co všechno se máte připravit, co ještě Vás čeká a co už máte splněno. Případně si můžete průběžně zavolat a rozebrat, co bude právě potřeba.

Zajímejte se o zpětnou vazbu

Zpětnou vazbu byste měli od svého nadřízeného dostávat automaticky – je to jeden z mála nástrojů, jak poznáte, že děláte vaši práci dobře. Pokud Vám frekvence zpětné vazby nevyhovuje, požádejte svého manažera o změnu. Můžete si ji třeba vyžádat emailem, když budete odevzdávat hotový úkol („Posílám report dle zadání – je to takto v pořádku nebo mám něco změnit?“) nebo požádat o krátký hovor ke konci pracovního dne, kde proberete, jak se vám zadané úkoly dařily.

 

Omezení, které přináší pandemie Covid-19 do našich osobních i pracovních životů s sebou nese řadu výzev a nejistot. Firmy však musí fungovat dál, aby dostály svým závazkům a cílům a navzdory všem komplikacím potřebují kvalifikované a dobře zaškolené zaměstnance, kteří jim pomohou v tomto snažení obstát.

Jana Vytásková

HR Business Partner, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

CZ_RB_Social

Spojte se s námi na sociálních sítích

    

CZ_RB_Salary guides

Mzdové průzkumy

Stáhněte si aktuální mzdový průzkum a získejte přehled o trendech a mzdách v jednotlivých sektorech.