Blogs

Jak být efektivní při práci z domova

Počet zaměstnanců, kteří v letošním roce přešli na částečný nebo celkový home office byl obrovský. Mnoho společností, které práci z domova razantně odmítaly, se musely v tomto roce podřídit situaci a následným vládním opatřením, poskytnout svým lidem variantu práce na dálku, popřípadě také zajistit potřebné vybavení.

Pokud patříte k těm, kteří si dříve práci na dálku nevyzkoušeli, nejste na práci z domova zvyklí a nikdy jste nepracovali jinde než v kanceláři, máme pro vás pár tipů, jak zůstat efektivní i v domácích podmínkách

1. Dodržujte obvyklou dobu vstávání a připravte se, jako byste šli do práce

Zní to sice jako banalita, ale mnoho lidí tento postup nedodržuje. Pokud chcete získat pár minut spánku navíc a jen se z postele přesunete k počítači, začnete být po chvilce unavení, protože jste se doopravdy neprobrali. Vstávat později můžete samozřejmě i tak, jelikož ušetříte čas tím, že nemusíte cestovat do zaměstnání. Dopřejte si však ráno dostatek času na běžnou rutinu, jako byste do práce šli. Pokud zvládnete přidat pár cviků na protažení, uděláte jedině dobře. Není samozřejmě potřeba oblékat se do kostýmu či kravaty – pokud vás nečeká nějaká důležitá online schůzka. Připravte si snídani, kterou si v klidu sníte u stolu a ne u počítače během práce.

2. Najděte si ve vašem bytě prostor, který je určen pouze na práci

Pokud máte tu možnost, najděte si prostor ve vašem bytě, který je určen jen a pouze na práci. Nemusí to být nutně pracovna, stačí kout s pracovním stolem. Jakmile práci skončíte, tento prostor opustíte. Pokud nemáte tu možnost a máte menší byt, uzpůsobte si prostor, kde pracujete tak, aby vás rozptylovalo co nejméně podnětů.

3. Plánujte, jako nikdy předtím

Pokud všeobecně patříte k těm dobře organizovaným, pravděpodobně s rozložením práce nemáte problém, a to ani při práci z domova. Možná ale máte pocit, že pracujete na dvaceti úkolech zároveň a žádný se nedaří dokončit, naopak další přibývají? Nejste-li zvyklí plánovat si pracovní den a úkoly řešíte vesměs tak, jak vám přijdou pod ruku, můžete se snadno dostat do fáze, kdy nebudete vědět, co dříve, budete zapomínat. Při práci z domova pravděpodobně čelíte většímu množství telefonických nebo online hovorů, snadno se tak můžete nechat z práce vytrhnout a automaticky přeskakovat z jedné činnosti do druhé. Nezáleží na tom, zda si své plány zaznamenáte do online kalendáře nebo do diáře, je ale dobré mít je vždy nablízku k nahlédnutí. Na začátku týdne je dobré, pokud máte rozplánovaný celý pracovní týden přibližně z třiceti procent, pro následující pracovní den byste měli mít přehled o plánovaných aktivitách přibližně ze 70-ti procent pracovní doby. Zbývající čas si vyšetřete právě na neplánované hovory nebo ostatní ad-hoc aktivity nebo na vlastní "kreativní" chvilku, kdy ideálně nikým nerušeni přemýšlíte a plánujete další úkoly. V závěru týdne zhodnoťte, co se vám podařilo a co ještě zbývá a uzpůsobte tomu své plány na následující týden.

4. Nezapomínejte na přestávky

V práci si člověk své pauzy ani neuvědomuje, jelikož probírá důležité věci s kolegy nebo si jde udělat kávu do kuchyňky, dojde si na oběd a podobně. Doma se vám pak snadno může stát, že se do práce tak zaberete a ve tři hodiny odpoledne zjistíte, že jste si neudělali žádnou přestávku a ani jste se pořádně nenaobědvali. Pro efektivní práci je opravdu důležité si dělat krátké pauzy, ideálně vždy po dvou hodinách souvislé práce – udělejte si čaj nebo kávu, otevřete si okno, protáhněte se nebo prostě jen chvilku koukejte někam jinam než do počítače.

5. Odložte mobil a zapomeňte na sociální sítě

Abyste byli stejně efektivní jako v kanceláři, nechte si svůj soukromý telefon stranou a nekoukejte se během pracovní doby na sociální sítě. Ty vás mohou vytrhnout ze soustředění, velmi snadno se na nich zdržíte déle, než je vhodné a pak budete muset dodělávat svou práci večer, což rozhodně není dobré pro vaše duševní zdraví a celkovou pohodu. Zkuste si vypnout upozornění a vyřídit si soukromé věci na sociálních sítích až po práci.

6. Dodržujte pracovní dobu, a to i její konec

Určete si stejnou pracovní dobu, jako byste byli v kanceláři. Pokud budete pracovat například od půl deváté do pěti, nekontrolujte již po páté hodině emaily. Samozřejmě pracovní mobil si můžete nechat zapnutý, kdyby se dělo něco urgentního, ale nepracujte přesčas, pokud to není nezbytně nutné. Předejdete tak dlouhodobému pocitu únavy a vyčerpání, nebudete dostatečně efektivní, můžete mít také problém se správnou motivací do práce.

7. Odpočívejte, nejlépe na čerstvém vzduchu

Práce z domova může být někdy opravdu náročná, jelikož nemáte takovou interakci s kolegy. Někdy jste ve své improvizované kanceláři sami, jindy ji třeba sdílíte s ostatními členy domácnosti pracujícími z domova, možná máte na starosti děti a jejich distanční výuku. Je to obrovský tlak na psychiku a proto je po takto náročném dni potřeba vypnout a pořádně si odpočinout. Běžte po práci na procházku nebo se věnujte nějaké venkovní sportovní aktivitě – pročistíte si hlavu, načerpáte novou energii a osvěžíte na čerstvém vzduchu své tělo i mysl. I krátká procházka má velmi pozitivní dopad na vaši celkovou pohodu a další den se budete cítit odpočatí.

Ať už patříte k těm, kteří zvládají práci z domova s přehledem nebo se s ní spíše potýkáte, nezapomínejte na to, že někdy se vše prostě stihnout nedá. Neobávejte se říci o pomoc svému nadřízenému, máte-li pocit, že ji potřebujete. Pro většinu z nás je dlouhodobá práce z domova novou záležitostí a každá osobnost se s ní vyrovnává po svém. Je úkolem vedení společností svým zaměstnancům přechod na tuto novou éru práce usnadnit. 

 


Petra Dvořáková

Section Manager, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

CZ_RB_Social

Join our social networks

    

CZ_RB_Salary guides

Salary guides

Download our latest salary guide and get information on trends and salaries in specific business sectors.