Blogs

6  nejčastějších chyb v životopisu

Dobře připravený životopis je vizitkou každého uchazeče o práci. Správně sestavený životopis je vstupenkou do dalších fází náborového procesu a případně následných pohovorů s potenciálním zaměstnavatelem. Přestože dobře upravený a srozumitelný dokument obsahující všechny klíčové informace není zárukou přijetí, životopis s chybami může uchazeče vyloučit z náboru hned na začátku procesu. Jakým nejčastějším chybám je potřeba se vyvarovat?

Přečíst a vyhodnotit životopis trvá náborovému pracovníkovi i méně než jednu minutu. Proto je velmi důležité dokument řádně připravit - použít správná klíčová slova, zahrnout relevantní informace a prezentovat je transparentním způsobem. Životopis by měl být vždy přizpůsoben pozici, na kterou se hlásíte. Pokud jej ale upravujete často, je potřeba si všímat toho, aby se v něm neobjevily chyby.

Nejčastější chyby v životopisu - děláte je také?

1. Vlastní formát souboru

První chybou, která může zapříčinit vyloučení uchazeče z výběrového řízení, je nestandardní formát souboru. Náborář často koordinuje několik náborových procesů najednou a nemá čas dešifrovat problematické soubory. Aby k tomuto nedocházelo, je nejjistější odesílat dokumenty ve formátech Word nebo PDF. Soubor pak v ideálním případě nazvěte CV_Jméno-Příjmení“.

2. Špatná posloupnost historie zaměstnání

Z pohledu náborového pracovníka je nejdůležitější sladit zkušenosti uchazeče s profilem, který hledá zaměstnavatel. Největší pozornost je proto věnována posledním zaměstnáním. Velké množství uchazečů uvádí své nejstarší odborné zkušenosti na předních pozicích v dokumentu. Je to chyba, která může způsobit  zamítnutí životopisu, a tím i kandidáta. Proto je nutné v části, kde uvádíte své pracovní zkušenosti, postupovat od nejposlednějších k těm nejstarším. Je nutné také uvést konkrétní datum, kdy jste na daném místě působili. Díky tomu je vše jasné a čitelné a náborář nemá prostor pro vlastní interpretaci nebo odhady.

3. Nevhodná fotografie

Životopis je prezentací kandidáta, takže stojí za to použít fotografii přizpůsobenou okolnostem. Profesionální fotografie ovlivňuje vnímání kandidáta, proto se vyhněte neformálním fotografiím z dovolené, večírků nebo selfie. Špatně jsou ale vnímané i fotografie například z diplomu, kde je jasně viditelné razítko. Pokud použijete tento typ fotografie, může to vyvolat dojem, že detailům nepřikládáte význam. Fotografie není povinným údajem v životopise, mějte však na paměti, že profesionální fotografie může hrát ve váš prospěch, jelikož budete pro náboráře snadněji zapamatovatelní.

4. Příliš mnoho informací   

Při přípravě životopisu je třeba rozlišit informace, které jsou z hlediska náboru nezbytné, a ty, které lze vynechat. Stojí za to zvážit odstranění irelevantních informací, jelikož často nemusí přinášet žádnou hodnotu a jen uměle zvyšují objem dokumentu. Více detailů uveďte u rolí, které souvisí s pozicí, na kterou se hlásíte. Pracovní zkušenosti, které jsou méně relevantní ale nevynechávejte, na časové prostoje se vás pak bude zbytečně podrobně náborář ptát. Není ale třeba být zde v popisu role nadměrně rozvláčný.

Můžete se také se vyhnout informacím o střední škole (v případě, že máte vysokoškolské vzdělání), rodinném stavu, věku nebo jmen dětí.

5. Souhlas se zpracováním údajů

Odpovídáte-li prostřednictvím webových stránek společnosti nebo prostřednictvím inzerci na pracovním portále, souhlas se zpracováním osobních údajů obvykle automaticky poskytnete. Někdy je potřeba potvrdit následně zaslaný automaticky generovaný email. Pokud reagujete do společnosti na přímo, měli byste klauzuli - souhlas se zpracováním osobních údajů, zahrnout jako součást životopisu. Absence tohoto ustanovení, popřípadě zamítnutí automatické zprávy znamená, že žádost nemůže být zahrnuta do výběrového řízení. Klauzule by měla být umístěna na poslední stránce dokumentu nebo v zápatí. Běžným řešením šetřícím prostor je zmenšení velikosti písma. Je potřeba věnovat pozornost tomu, co přesně očekává zaměstnavatel. Je dobré uvést jméno společnosti jako zpracovatele osobních údajů.

6. Formátování a grafika

Důležitým aspektem je samozřejmě struktura životopisu. Dokument by měl tvořit komplexní celek. Musíte přemýšlet o všech prvcích svého životopisu a logicky je uspořádat. Nutné je také sjednotit nadpisy jako jsou zkušenosti, vzdělání, dovednosti, školení apod. Jednotné formátování bez přílišného množství grafiky je jedním z klíčů k úspěchů, proto zapomeňte na speciální efekty, upravované pozadí dokumentu a podobné nadbytečnosti, klíčový je jednoduchý a přehledný formát, kde náborář může snadno vyhledat informace, které jsou pro něj a obsazovanou roli podstatné.

 

Dobře připravený životopis ovlivňuje celý proces náboru. Je důležité udělat první dojem tak dobrý, jak jen je to možné. Nesprávně připravený dokument, který obsahuje množství chyb, může uchazeče vyřadit již v počáteční fázi.

Pro účely každého náboru by si měl kandidát životopis mírně upravit tak, aby jeho obsah odpovídal konkrétní pracovní nabídce. Dodržování základních doporučení a vyhýbání se základním chybám ve vašem životopisu je však prvním krokem k úspěšnému náboru, a tím k získání vysněného zaměstnání.

Stále váháte, jak by měl správný životopis vypadat? Další tipy a vzorový dokument ke stažení najdete zde
For CV tips and template in English, please click here.


Olga Švarcová

Section Manager, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

CZ_RB_Social

Join our social networks

    

CZ_RB_Salary guides

Salary guides

Download our latest salary guide and get information on trends and salaries in specific business sectors.