Pokud se právě připravujete na pracovní pohovor, je velmi důležité počítat se všemi eventualitami, které mohou nastat – včetně toho, že se připravíte i na různé typy otázek, které by vám mohly být během pohovoru položeny.
Abychom vám s přípravou pomohli, představíme vám v tomto blogu tři základní typy otázek, co je jejich cílem a jak je nejlépe zodpovědět.
Je velmi důležité rozlišit jednotlivé typy otázek, protože každá z nich sleduje jiný cíl. Pokud to dokážete, můžete tak personalistovi dát odpověď, kterou od vás skutečně chce slyšet.
Je dobré mít na paměti, že ne všechny otázky, které vám budou na pohovoru položeny, spadají do těchto tří kategorií. Způsob, jakým jsou kladeny a jak na ně odpovídat se někdy překrývá. Níže proto uvádíme několik konkrétních příkladů, které vám pomohou nastínit, jak je co nejlépe zodpovědět.
Tyto otázky jsou založeny na konkrétních scénářích, které byste mohli v dané roli teoreticky očekávat. Jejich cílem je, aby dotazovaný neprezentoval předem zobecněné, jednoduché odpovědi o svých dovednostech a zkušenostech. Mají vás přimět k tomu, abyste si představili danou situaci a vaše jednání v této chvíli. Zodpovědět takové otázky může být těžké, jelikož musíte odpovědět na místě, bez přípravy, což je jedna z dovedností, kterou u vás personalista testuje. Odpovědí na tuto otázku ukážete, že jste schopni převzít v dané situaci zodpovědnost nebo že umíte požádat o pomoc a zůstat i pod tlakem klidní a učinit správné rozhodnutí.
Předtím, než otázku zodpovíte, dejte si chvilku na úplné pochopení toho, na co se vás ptají. Snaží se zjistit, jaký mám time management? Chtějí zjistit, jestli zvládám konflikty?
Příklad situační otázky č.1: „ Víte, že váš kolega udělal v práci chybu, ale všimli jste si jí pouze vy. Co uděláte?“
Příklad situační otázky č. 2: „Popište některou z chyb, kterou jste udělal v práci.“
Tyto otázky se používají k hodnocení konkrétních atributů, znalostí a chování. Například náborový manažer, který chce lépe porozumět vašemu chování se může zeptat na různé způsoby, jakými jste při řešení problému použili své analytické schopnosti ve vašem předchozím zaměstnání. Může se vás také zeptat, jakým způsobem jste si vytvořili silné profesionální vztahy s kolegy. I když se může zdát, že tyto otázky jsou situační, rozdíl je v tom, že u těchto otázek je méně pravděpodobné, že budou založeny na hypotetické situaci. Naopak vám umožní čerpat přímo z příkladů z reálného života a můžete se ve své odpovědi zaměřit na konkrétní kompetence než pouze na obecný přístup k situacím.
Stejně jako u situačních dotazů byste měli chvíli před odpovědí přemýšlet nad tím, na co se personalista/manažer skutečně ptá nebo co hledá
Typická otázka zaměřená na kompetence č. 1: „ Řekněte nám, kdy jste museli použít svou kreativitu k vyřešení nějakého problému.“
Typická otázka zaměřená na kompetence č. 2: „Povězte mi o době, kdy jste podporoval kolegu, kterému se v práci nedařilo?“
Nezapomeňte, že kompetence jsou znalosti a chování, které jsou potřebné pro konkrétní roli. Takže během přípravy na pohovor zkontrolujte popis práce, co konkrétně daná společnost hledá a vymyslete jasné příklady, na kterých můžete tyto kompetence prokázat. Díky příkladům můžete zároveň předvést své odborné znalosti.
Behaviorální otázky jsou pokládány především z toho důvodu, aby od vás tazatel získal informaci o tom, jak byste pravděpodobně dokázali zvládnout jakoukoliv konkrétní výzvu na základě vašeho chování v předchozích obdobných situacích. Zatímco situační otázky dešifrují, jak byste přistupovali k určitým scénářům a otázky založené na kompetencích dokazují, že máte dovednosti potřebné pro danou roli, behaviorální otázky zjišťují, jaké máte charakterové vlastnosti a jestli máte přesně ty, které společnost hledá. Tyto otázky vychází z toho, že minulé chování predikuje i chování budoucí. Mohou se dotýkat aspektů jako je práce v týmu, adaptabilita, time management apod.
Typická behaviorální otázka č. 1: „ Uveďte mi příklad něčeho, co jste ve své práci vyzkoušel a co nefungovalo. Jak jste se z toho poučil?“
Typická otázka zaměřená na chování č. 2: „ Řekněte mi příklad situace, kdy jste měl pravdu, ale přesto jste musel dodržovat nařízení a postupovat dle pokynů.“
Pokud se s těmito běžnými otázkami na pohovoru seznámíte a připravíte se na ně, bude vás druhá strana vnímat jako uchazeče, na kterého je spoleh a který umí učinit správná rozhodnutí. Na pohovoru budete moci předvést svou hodnotu tak, jak byste to prostřednictvím „šablonových“ odpovědí neměli šanci dokázat.
Team Leader, Hays Sales & Marketing Profil autora na LinkedIn