Pokud byste se zeptali svých zaměstnanců, jestli by pracovali zadarmo, naprostá většina z nich odpoví, že nikoliv. Peníze jsou samozřejmě důležité pro zajištění základních potřeb, nicméně je spíše nejisté, o jak vysoký motivační faktor se jedná, jsou-li tyto základní potřeby lidí splněny.
Existuje řada dalších faktorů, které jsou pro spokojenost zaměstnanců zásadní a neopomenutelné. Významně ovlivňují jejich pracovní výkon a motivovanost, pojďme se tedy podívat na dalších pět důležitých aspektů:
V současné situaci lidé hledají ve svém profesionálním životě smysl více, než tomu bylo dříve. Chtějí mít pocit, že jejich práce přispívá k tomu, aby určitým způsobem měnili k lepšímu i současný svět. Možná hledají pouze způsob, jak vylepšit svou stávající roli, ale je i možné, že chtějí úplně změnit směr své kariéry. Studie Harvard Business Review uvádí, že devět z deseti lidí by bylo ochotných vydělávat méně peněz, pokud by vykonávali smysluplnější práci. Pokud chcete motivované zaměstnance, učiňte jejich práci smysluplnou – diskutujte s nimi, řešte jejich problémy a případnou změnu klíčových pracovních úkolů, které vykonávají. Je velmi důležité, aby vaši zaměstnanci pochopili roli, kterou hrají ve vašem podniku, a cítili se jako zásadní lidé, kteří mají možnost ovlivnit výchozí produkt či službu.
Firemní kultura může hrát hlavní roli při stimulaci motivace zaměstnanců. Alistair Cox, ředitel Hays Worldwide říká: „ Kultura vaší organizace je její osobnost. Díky ní se liší od všech ostatních. To je to, co přitahuje nové talenty a nutí je, aby s vámi zůstali na dlouhou dobu bez ohledu na to, jak velkým výzvám během své cesty musí čelit.“ Jsou zde tři oblasti, nad kterými se můžete zamyslet, pokud chcete zlepšit firemní kulturu a zároveň i motivaci vašich lidí:
Zaměstnanci musí cítit váš respekt, uznání, musí vidět, že jste si vědomi výkonů, které odvádějí a vidíte jejich tvrdou práci. Je přirozené, že každý člověk touží po uznání za svou práci. Díky tomu se totiž vytváří silnější pouto mezi zaměstnancem a společností. Chvála zaměstnanců je velmi účinná, především podporuje lidi, aby více věřili v sebe sama a byli motivováni do dalších úspěchů. Nemusíte svému zaměstnanci děkovat každý den, dělejte to pouze tehdy, když si to opravdu zaslouží a vy cítíte, že byste ho měli docenit. Použijte pro chválu způsob, který je vám přirozený, váš zaměstnanec to jistě ocení a vy díky tomuto kroku budete nadále budovat jeho loajalitu jak k vám, tak k vaší společnosti.
Tím, že budete neustále zvyšovat kvalifikaci svých zaměstnanců, jim dáte najevo, že pro vaši společnost hodně znamenají a je pro vás cenné investovat do jejich znalostí. Zvyšováním jejich dovedností jim prokážete, že vidíte jejich potenciál a že mohou profesně neustále růst. Co může být více motivující, než být povzbuzován a podporován svým zaměstnavatelem? Dle průzkumu společnosti LinkedIn z minulého roku 94% zaměstnanců uvedlo, že ve u společnosti zůstávají déle, pokud se jejich zaměstnavatel aktivně podílí na jejich rozvoji. Nejdříve je nutné zhodnotit dovednosti daného zaměstnance a na základě toho vybrat vhodné školení. Pokud v současné době vaše oddělení nemá dostatečný rozpočet na placená školení, nezoufejte, existuje mnoho bezplatných relevantních vzdělávacích příležitostí (jako například webináře či online konference), kterých se vaši zaměstnanci mohou účastnit.
Nestačí však pouze zapsat své zaměstnance na školení a webové semináře. Stále více se ukazuje, že pro mnoho lidí je motivující, pokud mají v kariérním žebříčku více příček, na které se mohou postupně dostat. Výzkum z LinkedIn ukázal, že 45 % lidí opustilo své staré zaměstnání částečně z toho důvodu, že neviděli žádné příležitosti růstu. Pokud stanovíte jasný plán, jakým způsobem může být zaměstnanec povýšen, je to pro něj silně motivující. Udělejte si čas a proberte se svými lidmi, kam se jejich cesta v rámci společnosti může ubírat.
Doufáme, že Vám výše uvedené tipy pomohou zajistit, aby se vaši zaměstnanci cítili při práci motivováni a inspirováni. Stručně řečeno, nemusíte se spoléhat pouze na zvýšení mezd, abyste zvýšili loajalitu vašich lidí – dobře všichni víme, že toto řešení dlouhodobě nefunguje. Pravdou je, že pro zaměstnance existuje významně více motivátorů, než je finanční odměna.
Section Manager, Hays Czech Republic Profil autora na LinkedIn
Stáhněte si aktuální mzdový průzkum a získejte přehled o trendech a mzdách v jednotlivých sektorech.