Po celém světě momentálně často manažeři vítají nové členy do svého týmu online. Do online prostředí se přenesl i proces onboardingu, alespoň jeho významnější část. Lze očekávat, že tento způsob zaškolování v jisté míře přetrvá i do budoucna, vzhledem k vyššímu počtu vznikajících hybridních týmů, které kombinují práci z domova a z kanceláře.
Proč je kladná zkušenost se zaškolením na dálku tak důležitá?
Pro kolegy, kteří se nově přidali k vašemu týmu, musí být situace velmi emočně náročná. Zajisté se v nich mísí velké množství pocitů a mohou mít obavy, zda v nové práci uspějí. Zároveň se musí vypořádat i s novinkou v podobě zaškolení na dálku. Co můžete udělat, abyste pomohli novému kolegovi začít co nejlépe?
Skvělým zaškolením dosáhnete dvou podstatných věcí:
Tyto cíle, kterých chcete dosáhnout, jsou stejné, ať už spolu kolegové pracují v kanceláři, spolupracují na dálku nebo jsou součástí hybridního týmu. Nepracuje-li váš tým na jednom místě, je potřeba být mnohem proaktivnější. Ujistěte se, že jste udělali vše správně a žádný dotaz nezůstal nezodpovězený – v průběhu dne si na dálku nebudete moci ověřit, zda váš nový podřízený všemu porozuměl.
Následujících pět doporučení vám pomohou dosáhnout těchto cílů v krátké době:
Abyste se lépe poznali, je třeba strávit společně nějaký čas. Zeptejte se svého nového kolegy, co od svého zaškolení očekává, co podle něj může být složitější kvůli současným pracovním podmínkám a proberte, jak můžete během této doby spolupracovat. Podělte se s nimi také o své dosavadní zkušenosti. Je důležité si uvědomit, že již nejde o pohovor, ale o postupné budování silného pracovního vztahu.
Pomozte novému kolegovi vybudovat vztahy s týmem a také ostatními zaměstnanci. Domluvte postupně videohovory, kde nováčkovi představíte další kolegy. Zapojte jej rovnou i do všech týmových aktivit, jsou například porady, online kvízy, aby se co nejdříve do týmu dobře začlenili. Je dobré upřednostnit ty kolegy, se kterými bude v častém kontaktu – pokud bude v prvním týdnu představen padesáti lidem, pravděpodobně si mnoho z nich nezapamatuje.
První den ve firmě by měl být věnován základní problematice – jak funguje emailová komunikace, jaké je poslání společnosti a její hodnoty, kdo jsou klíčoví zákazníci, jaká je organizační struktura. Proberte také produkty či služby firmy, interní procesy, předpisy a firemní kulturu. Nezapomeňte zahrnout tyto věci do jeho zaškolovacího procesu ihned na začátku, případně potřebné dokumenty uložte do složky, kterou snadno najde.
Jednou z náročných věcí, když měníme práci je fakt, že nevíme, jak v nové firmě věci fungují a jak se jednotlivé úkoly mají plnit. Ano, možná je to napsáno a zformulováno v interních materiálech, možná to bylo zmíněno v rámci prvotního meetingu, ale stále existuje řada maličkostí, které nikoho nenapadnou, aby je předal dál. Běžně se na tyto drobnosti ptáme ostatních – je to rychlejší a ukážou nám, jak věci opravdu fungují, ne jak je myšleno, že mají fungovat! V kanceláři je pro nováčka jednodušší, zeptat se neformálně ostatních, jak například zarezervovat zasedací místnost, kde jsou uložené potřebné dokumenty či na koho se obrátit, pokud mají nějaký technický problém. V online prostředí je dobré nováčkovi určit mentora – buddyho – tedy někoho, na koho se může kdykoliv a s čímkoliv bez zbytečných výčitek obrátit.
V této době, více než kdy dříve, musí manažeři jasně a zřetelně komunikovat, co konkrétně potřebují od členů svého týmu, musí jim naslouchat, kontrolovat s nimi jejich úkoly, dávat zpětnou vazbu a být v pravidelném kontaktu. Toto je ještě důležitější v případě nového kolegy – abychom jim pomohli brzy proniknout do detailů jejich nové práce, aby se brzy stali přínosem a aby oni sami viděli, že sami postupně přinášejí určitou přidanou hodnotu společnosti. Jakmile porozumí svým běžným povinnostem, začněte s nimi pracovat na dlouhodobém plánu úkolů na několik následujících měsíců a ujistěte se, že mají všechny potřebné nástroje a motivaci uspět.
Věříme, že zmíněné body pomohou vašemu nováčkovi rychle dosáhnout pocitu sounáležitosti a také začne rychleji dosahovat výsledků. Jakmile se váš nový kolega v práci více aklimatizuje, můžete v těchto aktivitách nadále pokračovat, váš primární zájem se pak ale přesune do oblasti, jak úspěšně motivovat váš tým – to vám představíme v dalším článku.
HR Business Partner, Hays Czech Republic Profil autora na LinkedIn
Stáhněte si aktuální mzdový průzkum a získejte přehled o trendech a mzdách v jednotlivých sektorech.