Blogy

Top pozice pro rok 2023

Kvalifikovaní pracovníci jsou na českém pracovním trhu dlouhodobě velmi žádaní a nejinak tomu bude v příštím roce. Které profese v soukromém sektoru tedy budou patřit nejen v roce 2023, ale s vysokou pravděpodobností i v letech následujících, k těm nejpoptávanějším a často obsazovaným? Podívejte se do našeho přehledu.

Budoucnost je v datech. Využívají je všichni, k mnoha účelům, a zájem o data a lidi, kteří s nimi umějí pracovat enormně roste. V následujících letech tedy bude v této oblasti dominovat poptávka po dvou rolích, které se daty přímo zabývají.
 

Datový analytik / Data Analyst 

Pozici datového analytika najdeme v mnoha odvětvích – v IT, ve financích, v HR, v marketingu, energetice. Datový analytik pracuje s daty s využitím různých analytických nástrojů. Tato data následně zpracovává a vyhodnocuje podle potřeby společnosti. Data se mohou týkat například nákupních zvyklostí zákazníků, četnosti využití služeb, které společnost poskytuje, výkonnosti zaměstnanců a mnoha dalších oblastí. Zjištění je následně potřeba dále reportovat a případně se podílet na optimalizaci konkrétních procesů.
Co by měl uchazeč splňovat: tabulky a čísla by vám neměly být cizí. Očekává se vzdělání (ideálně VŠ) ekonomického nebo technického směru, znalost nástrojů jako je Power BI, SQL, Tableau, Excel na pokročilé úrovni. Důležité budou i komunikační dovednosti, abyste byli schopni zjistit potřeby společnosti a interpretovat zjištěné výsledky.
Ve kterých sektorech se uplatní: naprosto ve všech! Ty hlavní jsme zmínili hned v úvodu.
Kolik si může vydělat: dle zkušeností se mzda analytika pohybuje v rozmezí 45-80,000 Kč měsíčně.
Další datově zaměřenou pozicí, která bude vládnout poptávce v dalších letech, je pozice Datového vědce.
 

Datový vědec / Data Scientist

Pozici datového vědce nejčastěji zastávají odborníci na matematiku a statistiku. Jejich úkolem je především vytváření prediktivních modelů, například prodejů, klimatických změn, pojistných či jiných finančních rizik a podobně. Datoví vědci pracují s pokročilou analytikou, s modely umělé inteligence a podílejí se například na vývoji modelů pro strojové učení. Pracují s velkým objemem dat a výstup jejich práce firmy využívají například při tvorbě cen, plánování dodávek, nabídkových strategiích a podobně.
Co by měl uchazeč splňovat: společnosti od Datových vědců očekávají vzdělání v oboru matematiky a statistiky, ideálně MatFyz či ČVUT / VUT. Při práci využijete například Python, R a SQL.
V jakých oborech se uplatní: datoví vědci budou poptáváni ve všech oborech ekonomiky, které digitalizují. Zmínit můžeme například logistiku, life science, finanční sektor, e-commerce, herní či zábavní průmysl, ale také zemědělství.
Kolik si může vydělat: příjem datového vědce se pohybuje v rozmezí 80-130,000 Kč měsíčně.
 
Letí vše, co je online. V marketingu to platí zejména pro pozice orientované na efektivní webové stránky a internetové reklamní kampaně.
 

Digital Marketing Specialist / Web

Webové stránky jsou jedním z hlavních prodejních nástrojů firmy a to určuje důležitost této role. Společnosti proto budou poptávat odborníky, kteří jim pomohou s analytikou webu, s jeho optimalizací, poradí, jak webové stránky transformovat tak, aby byly funkční, zaujaly, a přinášely zisk v podobě více návštěv, více interakce a více prodejů. Role obnáší pravidelné sledování výkonnosti webu a jeho průběžné úpravy a testování.
Co by měl uchazeč splňovat: zásadní pro tuto pozici je znalost postupů optimalizace pro internetové vyhledávače (SEO) a dobrá orientace v Google Analytics. To je základ pozice. Pokud se okrajově vyznáte v CSS a HTML, bude to pro vás výhodou. Měli byste být schopni analytického a zároveň obchodního smýšlení, dokázat prezentovat své nápady a myšlenky a samozřejmě je i zrealizovat. Většina zaměstnavatelů bude očekávat dobrou znalost angličtiny. 
Ve kterých sektorech se uplatní: specialisty na web budou hledat firmy v technickém segmentu, ve službách, ve finančním sektoru nebo v E-commerce
Kolik si může vydělat: dle zkušeností se vaše mzda bude pohybovat v rozmezí 60 – 100,000 Kč měsíčně.
 

PPC Specialista

PPC Specialista je zodpovědný za vytváření, nastavování a správu reklamních kampaní na webu. Reklamy je potřeba sledovat, cílit na konkrétní skupiny uživatelů, vyhodnocovat jejich úspěšnost a případně je upravovat, aby byly co nejvýkonnější a přinášely firmě nové zákazníky. 
Co by měl uchazeč splňovat: na této pozici si zaměstnavatelé nejvíce cení zkušeností, například z marketingové agentury, která se touto agendou zabývá. Měli byste se orientovat v Google Ads, Sklik, Facebook Ads, i zde využijete znalost analytického nástroje typu Google Analytics. Tato pozice je obvykle méně náročná na znalost angličtiny, pokud reklamy cílí na lokální publikum. 
Ve kterých sektorech se uplatní: PPC specialisty hledají nejčastěji firmy podnikající ve službách, financích, retailu, e-commerce a médiích.
Kolik si může vydělat: dle zkušeností se vaše mzda bude pohybovat v rozmezí 43 – 80,000 Kč měsíčně
 
Česká republika je průmyslovou ekonomikou a v tomto směru je trendem posledních let sektor R&D – Research and development – tedy výzkum a vývoj. Vzhledem k rychlému rozvoji tohoto segmentu a množství zaměstnavatelů, kteří na českém trhu působí, nebude v žebříčku nejpoptávanějších pozic v příštím roce chybět pozice Vývojového inženýra.
 

Vývojový inženýr Hardware / elektro

Hardware inženýr analyzuje požadavky zákazníků ve fázi vývoje určitého elektro produktu. Jeho zodpovědností je pak navrhnout optimální řešení – architekturu elektronických komponent budoucího výrobku – například produkty využívané v autonomním řízení, motory, kompresory a mnoho dalšího. 
Co by měl uchazeč splňovat: Firmy preferují vysokoškolské vzdělání v oblasti elektroinženýrství, elektroniky, informatiky, uplatní se ale i středoškoláci se tímto zaměřením. Zapotřebí bývá i znalost angličtiny a schopnost orientovat se v technické dokumentaci. Zaměstnavatele potěší schopnost programovat v C/C++ a znalost technických nástrojů – CAN/LIN či CAD systémů (AutoCAD). 
Ve kterých sektorech se uplatní: HW inženýry s elektro specializací hledají téměř všechny průmyslové společnosti – automobilky, dopravní – železniční, letecké; obecně elektrovýroba. 
Kolik si může vydělat: dle zkušeností se vaše mzda bude pohybovat v rozmezí 55 – 90,000 Kč měsíčně

Náplň práce, zodpovědnosti a používané technologie se na jednotlivých rolích mohou v závislosti na oboru a zaměření společnosti lišit. 
Ať už uvažujete o změně kariéry nebo přijímáte zaměstnance, tento přehled pro vás může být informací, co na pracovním trhu v příštím roce očekávat.

Kristýna Králová

Marketing Manager, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

CZ_RB_Social

Spojte se s námi na sociálních sítích

    

CZ_RB_Salary guides

Mzdové průzkumy

Stáhněte si aktuální mzdový průzkum a získejte přehled o trendech a mzdách v jednotlivých sektorech.