Blogy

Chcete pracovat na plný úvazek z domova? Toto byste měli promyslet.

Do roku 2019 pracovalo z domova přibližně 4 % zaměstnanců v České republice. To se však hned v roce následujícím rapidně změnilo. Nyní se v mnoha firmách začíná vracet život zpět do původních kolejí, je však otázkou, do jaké míry se vrátí zpět pracovní doba „od devíti do pěti“ v kanceláři. Práce na dálku se stane daleko častějším pracovním modelem, jelikož mnoho zaměstnavatelů si během pandemie uvědomilo, že velkou řadu kvalifikovaných profesí prací lze ve skutečnosti provádět stejně kvalitně i z domova.

Vyhovuje vám více práce z domova?

Setkali jste se díky pandemii poprvé s prací z domova a zjistili jste, že vám to vyhovuje více než práce z kanceláře? Možná je to tím, že jste doma produktivnější než v zaměstnání. Nebo dokážete díky práci z domova skloubit lépe pracovní a soukromý život? Dobrou zprávou je, že mnoho společností dává možnost svým zaměstnancům pracovat na dálku – někdy část pracovního týdne, někdy i trvale.

Pokud si nejste jisti, zda váš zaměstnavatel bude do budoucna poskytovat práci na dálku a v jaké míře, promluvte si se svým manažerem o podmínkách, které budou vyhovovat vám oběma. Uveďte mu příklady toho, kdy jste i na home office například úspěšně dokončili zadaný úkoly ještě před termínem. Pokud se na odpovídající míře flexibility nedomluvíte, je možné, že budete hledat práci jinde.

Na co je potřeba myslet předtím, než si najdete práci, kterou budete vykonávat pouze z domova?

Je nutné si uvědomit, že je velký rozdíl, zda pracujete na dálku několik měsíců s vidinou možnosti návratu do kanceláře a nebo napořád. Jak tedy zjistit, že je pro vás home office na plný úvazek to pravé? Než začnete hledat novou práci, odpovězte si na tyto otázky:

1. Jste produktivnější doma nebo v kanceláři?

Pokud pracujete z domova, neztrácíte čas dojížděním a dá se také lépe skloubit osobní a pracovní život. Musíte k sobě ale být upřímní a zhodnotit, zda jste z domova opravdu stejně produktivní, jako když sedíte v kanceláři. Home office totiž nevyhovuje každému – je nutné mít vysokou úroveň disciplíny a motivace, stejně tak jako silné komunikační dovednosti. Je potřeba umět si dobře rozplánovat práci a dokázat pracovat na zadaných úkolech samostatně. Pokud tato kritéria splňujete, promyslete si dále, zda upřednostníte práci v prostředí, kde jste do jisté míry izolovaní, anebo se chcete vídat s kolegy v kanceláři, kde si můžete vzájemně sdílet názory a know-how. Posuďte, co pro vás je ta nejlepší varianta, která vás učiní šťastným a zároveň nejproduktivnějším. Kolik úkolů dokončíte v běžný pracovní den doma a kolik v kanceláři?

2. Cítíte se sebevědomě, když pracujete na dálku?

Sebevědomí je důležité, pokud chcete vyniknout v jakékoliv práci, ale je obzvlášť důležité, pokud pracujete na dálku. Je nutné umět dobře komunikovat s kolegy, jelikož s nimi nebudete fyzicky v kanceláři a bude pro vás obtížnější si s nimi vybudovat pevný vztah. Je nutné si také uvědomit, že pokud pracujete na dálku, pravděpodobně nebudete dostávat tolik pochval od svého šéfa, jako by to bylo v kanceláři například za rychle a skvěle odvedenou práci.

3. Kde budete pracovat?

Toto je velmi důležitá otázka nejenom kvůli tomu, abyste měli zajištěný optimální prostor pro výkon vaší práce, ale také abyste si vytvořili strategii, jak přesně budete z domova pracovat. Budete mít konkrétní místnost nebo prostor, který věnujete práci? Budete občas pracovat z kavárny? Dokážete si zajistit klidné místo, které lze využít pro důležité hovory nebo prezentace? Vaše odpovědi na tyto otázky vám pomohou si představit, jaké by bylo pracovat na dálku a jestli i tak budete stejně produktivní v dosahování vašich kariérních cílů.

4. Jak zůstat na očích a „být viděn“?

Jak zajistíte, aby vás viděly klíčové osobnosti vaší společnosti a vnímaly vás jako silného člena týmu, který může kariérně růst, i když nepracuje z kanceláře? Existuje řada kroků, které můžete podniknout, přestože pracujete s domova. Snažte se udržovat kontakt se všemi členy vašeho týmu – ať už je to váš manažer nebo kolega. Upřednostněte spíše videohovory než emaily, udržujte zainteresované osoby v obrazu ohledně projektů, na kterých zrovna pracujete a nebojte se ani malé „sebepropagace“  - je potřeba, abyste se cítili komfortně s tím, že budete mluvit o vašich dokončených projektech a dalších úspěších.

Je taky dobré se někdy zúčastnit fyzických schůzek jako jsou například vánoční večírky nebo společné týmové obědy – je to skvělý způsob, jak zůstat součástí týmu. Nakonec zvažte, jak budete rozvíjet svou osobní značku, pokud budete pracovat jen na dálku.

5. Jak se při práci z domova vyhnout přepracování?

Mnoho lidí během koronavirové krize začalo věnovat práci významně více hodin, než byli zvyklí dříve. Snadno pak podlehnete pocitu, že když máte počítač neustále na dosah, musíte být vždy k zastižení.

Navíc všechna domácí rozptýlení – děti, domácí mazlíčci, doručené zásilky během dne – to vše vás může během dne vyrušit ze soustředění a způsobit nižší produktivitu. Můžete mít také tendence dohánět práci večer. Abyste se vyhnuli přepracování a nadměrnému stresu, je třeba nastavit si přísné hranice, kdy budete pracovat – a tyto hranice pak dodržujte. Pracovní dobu se pak snažte maximálně využít a eliminovat případné rušivé vlivy okolo vás, abyste se mohli dobře soustředit.

6. Jak si udržet duševní pohodu?

Kromě nebezpečí přepracování a syndromu vyhoření může být práce na dálku pro vaše duševní zdraví a pohodu obecně náročnější. Práce z domova může způsobit psychický stres, mnoho zaměstnanců zaznamenává větší únavu a touží po skutečné lidské interakci. Zároveň je potřeba zvládnout stejný objem práce, jako kdybyste docházeli do kanceláře. Než se tedy rozhodnete trvale pro práci z domova, musíte si být jisti svou schopností stanovit si hranice a udržovat rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Budete mít možnost dodržovat denně polední přestávku, budete s prací končit každý den přibližně ve stejnou dobu? Nebo plánujete odpovídat na emaily i ve večerních hodinách? Pracovní a osobní život je potřeba skutečně oddělit, abyste si dokázali po práci odpočinout a byli připraveni na další pracovní den.

7. Jak budete bojovat s pocitem osamělosti?

Pravděpodobně už máte za sebou z posledních měsíců zkušenost s prací na dálku- jak jste se cítili? Pokud pracujete z domácího prostředí dlouhodobě a nejste zvyklí, pocit osamělosti se může dostavit. Ti z nás, kteří trvale pracují v kanceláři, si zvykli na různé způsoby interakce s kolegy a okolním světem. Pokud se přesunete z práce v kanceláři na trvale vzdálenou roli, můžete tyto interakce postrádat, stejně jako pravidelnou pozitivní zpětnou vazbu.

Zeptejte se tedy sami sebe, jak byste zvládli boj s případným pocitem osamělosti. Budete se například podílet na organizaci či se účastnit neformálních srazů se členy vašeho týmu?

Doporučujeme nerušit a nepřesouvat opakující se pozvánky na pravidelné meetingy, které máte v kalendáři - tato interakce je opravdu důležitá. Snažte si také po práci udělat program, kdy se budete potkávat s přáteli nebo rodinou. Pokud pro vás taková opatření k překonání osamělosti nejsou proveditelná, možná si budete muset položit otázku, zda je pro vás vhodná práce na dálku.

8. Zvládnete převzít zodpovědnost za vaše další vzdělávání?

Pracovat na dálku a setkávat se méně často se svým nadřízeným osobně, může ztížit hodnocení vašich dovedností. Je možné, že pro vašeho nadřízeného bude těžší identifikovat relevantní školení, které by odpovídalo vašim potřebám. V tomto případě je žádoucí, abyste si sami našli vhodná školení v oblastech, které považujete za potřebné. Myslíte si, že můžete sami objektivně posoudit své silné a slabé stránky a podniknout kroky k tomu, abyste se rozvíjeli? Mějte na paměti, že dovednosti, které budete potřebovat vy při práci z domova, se mohou lišit od dovedností, které potřebuje zaměstnanec v kanceláři.

9. Bude vám vyhovovat, když budete mít jiné výhody, než vaši kolegové v kanceláři?

V důsledku změn ve světě práce mnoho zaměstnavatelů mění své balíčky benefitů, což by mohlo znamenat, že vzdálení zaměstnanci nemusejí mít přístup ke všem firemním výhodám, které firma nabízí. To znamená, že některé činnosti nebo zacházení, které mají zaměstnanci v kanceláři rádi, se u vzdálených pracovníků jednoduše replikovat nebudou a nemohou: týmové společné snídaně, nabídka občerstvení nebo nápojů v kanceláři.

 

Než se rozhodnete poprvé aplikovat na pozici, která je kompletně remote, zkuste promyslet výše uvedené body, které vám pomohou určit, zda tento typ práce je pro vás ten pravý. Rozhodnutí neuspěchejte, protože jde o dlouhodobou volbu, která ovlivní část vašeho života.

 


Veronika Jeníčková

Team Leader, Business Services
Profil autora na LinkedIn

 

00

CZ_RB_Social

Spojte se s námi na sociálních sítích