Blogy

Jak odpovědět: "Účastníte se i dalších pohovorů?"

Pokud aktivně hledáte novou práci, patrně reagujete na více pracovních pozic a je tedy možné, že budete absolvovat pohovor s několika různými zaměstnavateli. S velkou pravděpodobností také můžete od personalisty či potenciálního manažera očekávat otázku, zda se účastníte i dalších výběrových řízení.

Tato otázka může zaskočit i velmi dobře připraveného kandidáta. Jakou strategii zvolit a jak na tuto otázku co nejlépe a zároveň taktně odpovědět?

Níže najdete několik tipů, které vám pomohou odpovědět na tuto otázku tak, jak by si personalista představoval.

Proč personalista tuto otázku klade?

Předtím než se zaměříme na to, jak na tuto otázku zareagovat, podívejte se na důvody, proč vám personalista tuto otázku pokládá:

  • Chce si potvrdit, že máte o tuto roli v této konkrétní společnosti opravdu zájem
  • Chce zjistit, že vaše hledání zaměstnání je dobře promyšlené a soustředěné, než pouze nahodilé rozesílání životopisů
  • Chce zjistit, zda nejste ve výběrovém řízení s některým z konkurentů společnosti
  • Chce vědět, jak rychle musí jednat, pokud by vám firma měla v úmyslu pozici nabídnout

Tato otázka není kladena proto, aby vás někdo „nachytal“, ale z hlediska personalisty z čistě strategických důvodů. Ale, abyste i vy mohli tuto otázku zodpovědět pozitivně a zároveň strategicky, máme pro vás několik tipů.

Jak odpovědět na otázku: „Účastníte se ještě dalších výběrových řízení?“

Při odpovědi na tuto otázku je třeba dát najevo, že jste na pracovním trhu poptávaný kandidát, nicméně jednáte chytře a systematicky a reagujete s rozmyslem na vhodné pracovní příležitosti. Pokud jednoduše odpovíte, že jste absolvovali už řadu pohovorů a další vás čekají, personalista z toho může usoudit, že při hledání nové práce nejste příliš strategičtí a zkrátka odpovíte na cokoliv, na co zrovna narazíte.

Co říci:

  • Vaše odpověď by měla naznačit, že společnost, ve které jste právě na pohovoru, je pro vás volba číslo jedna
  • Spíše než se soustředit na jiné zaměstnavatele, se kterými jste nyní ve výběrovém řízení, snažte se otočit konverzaci směrem k tomu, co přesně hledáte ve své další roli – tím se konverzace stočí více k očekáváním, které od této nové role máte.
  • Udržujte konverzaci v obecné rovině. Pokud máte naplánovaných ještě několik pohovorů, je v pořádku to říci. Vysvětlete, že se snažíte prozkoumat své aktuální možnosti a i když máte více pohovorů, toto je pozice, která vás zajímá nejvíce.
  • Pokud jste již dostali nabídku z jiného zaměstnaní, neskrývejte to. Zde opět platí pravidlo udržování konverzace v obecné rovině – můžete ukázat, že jste na pracovním trhu poptávaný, ale zejména vás zajímá, co se nabízí za možnosti na pozici, kterou upřednostňujete na prvním místě.

Co raději neříkat:

  • Pamatujte, že od vás v žádném případě není požadováno, abyste poskytli nějaké konkrétní podrobnosti o dalších potenciálních zaměstnavatelích. Nemusíte nikomu sdělovat jména zaměstnavatelů, názvy pracovních pozic, počet inzerátů, na které jste reagovali nebo kdy se tyto pohovory konaly nebo se mají teprve uskutečnit.
  • Neměli byste také přehánět ani si vymýšlet účast na pohovorech, které neproběhly – stejně jako byste nelhali o svých dovednostech nebo schopnostech. Nestojí to za to, protože řadu poskytnutých informací si lze snadno ověřit.

Příklad správné odpovědi:

„Několik pohovorů mě v blízké době čeká.  Tyto role mě zaujaly především kvůli tomu, že kladou silný důraz na dovednost X a vidím zde příležitost, že bych se mohl/a v této dovednosti X dále rozvíjet. Na základě veškerých informací, které v tuto chvíli mám, je pro mě ale místo ve vaší společnosti perfektní, vzhledem k tomu, co své kariéře teď momentálně hledám.“

V jakých konkrétních společnostech se účastníte výběrového řízení?

Pokud sdělíte, že se účastníte i dalších výběrových řízení, personalista většinou dále vaši odpověď nezkoumá a nerozvádí. Někteří však mohou požádat o další informace o společnostech, kam plánujete na pohovor přijít. V takovém případě zkuste na otázku odpovědět taktně, aniž byste odkryli jakékoliv informace, které byste si raději chtěli nechat pro sebe.

Například: „Ostatní společnosti, u kterých jsem se zúčastnil pohovorů, jsou, stejně jako ta vaše, předními firmami v sektoru X. Inzerovali také velmi obdobné role v oboru Y, jelikož mým cílem je v budoucnu dosáhnout pozice Z. Rozhodl jsem se tedy pro nejzajímavější role, které by mi pomohly dosáhnout mého cíle v tomto odvětví.“

Co odpovědět, pokud v žádných dalších výběrových řízeních nejste?

Pokud jste aplikovali na několik rolí a toto je jediné výběrové řízení, ve které jste postoupili do fáze pohovoru, nemusíte tyto informace personalistovi předávat. Namísto toho:

  • Můžete vysvětlit, že se selektivně vybíráte konkrétní role u konkrétních zaměstnavatelů a že toto je první, na kterou jste narazili a o kterou se skutečně zajímáte, jelikož by mohla dobře odpovídat vašim dovednostem, zkušenostem a potenciálu.
  • Pokud nechcete říci, že jste prozatím ve výběrovém řízení pouze s touto společností, stačí jednoduše vysvětlit, že jste teprve nyní začali s hledáním zaměstnání.

Například: "Jelikož se konkrétně zajímám o pozice jako je tato, přihlásil jsem se výhradně na pozici, kterou jste inzerovali. I když jsem hledal i jiné pozice, je to první práce, kterou jsem našel a která by mi umožnila nejen uplatnit své dovednosti v X, ale také rozšířit své zkušenosti v Y a rozvíjet můj potenciál a zájem o Z . Samozřejmě zvážím další podobné pozice, které uvidím inzerované, ale v tuto chvíli je můj hlavní zájem právě o tuto roli, stejně tak jako o vaši společnost.“
 

Doufáme, že se nám podařilo lépe vám přiblížit důvody, proč personalisté kladou tuto zdánlivě záludnou otázku a co můžete udělat pro to, abyste se na odpověď na ni co nejlépe připravili. Jak jsme psali výše, není potřeba odhalovat všechny podrobnosti. Opačným extrémem by ale byla příliš uzavřená a strohá odpověď, která položenou otázku nezodpoví nebo může dokonce vyvolat dojem, že vás nabízená role příliš nezajímá.

Ideální odpověď na tuto otázku by vás měla stavět do pozice ideálního a žádaného kandidáta, kterého mohou snadno a rychle „ulovit“ další společnosti. V zásadě je to přesně to, čím personalista chce, abyste byli, a každá otázka, na kterou se vás zeptá - včetně těchto mimořádně složitých – je položena, aby vám dal šanci to dokázat.
 
Další tipy a doporučení pro vaši úspěšnou kariéru naleznete v sekci Kariérní poradenství.

Martina Papoušková

Commercial Manager, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

CZ_RB_Social

Spojte se s námi na sociálních sítích