Výši mzdy ovlivňuje mnoho faktorů. Patří k nim samozřejmě vaše kvalifikace, množství zkušeností, lokalita společnosti či pozice, obor firmy, ale také Váš přístup k plnění úkolů. Jaká je vaše současná mzda ve srovnání s lidmi, kteří vykonávají podobnou roli? Proveďte si rychlý průzkum například na pracovních portálech nebo třeba i pomocí našeho online srovnávače, který Vám poskytne přehled o nejvyšších, typických a nejnižších mzdách nabízených na vaší pozici. Následně se informujte, jak jsou ve vaší společnosti nastavena pravidla pro zvyšování mezd. Navyšuje se plošně každý rok všem zaměstnancům? Je navyšování čistě individuální a závisí jen a pouze na vašem výkonu? Máte nastavena konkrétní kritéria, která byste měli nejdříve splnit? Jakmile zjistíte, jaká je ta správná suma, o kterou byste chtěli žádat, připravte si také záložní plán. Na meeting o zvýšení mzdy však přijďte s jasnou první volbou a konkrétním, ale realistickým číslem. Záložní plán může být nižší suma v kombinaci s dalšími výhodami, jako je například flexibilnější pracovní doba nebo vyšší bonus – myslete na to, co je pro vás nejdůležitější.
Pokud se chystáte vyjednávat o zvýšení mzdy, měli byste vždy mluvit se svým manažerem osobně a téma tohoto meetingu by pro něj nemělo být překvapením. Schůzku si potvrďte v online kalendáři, aby s ní skutečně počítal. Nejlepšími dny pro taková jednání jsou úterý, středa nebo čtvrtek. Až budete schůzku domlouvat, nezapomeňte uvést, o čem byste chtěli se svým šéfem mluvit, aby i on měl čas se před schůzkou připravit. Vaši schůzku naplánujte na vhodné časové obdobní. Není dobré se do podobných debat pouštět uprostřed velkého a náročného projektu, v momentě, kdy se firmě nedaří nebo když se v práci objeví jiný problém, který je třeba řešit. Prosinec a červen bývá ve většině odvětví ideální, protože se obvykle jedná o období finančního plánování.
Svou žádost opřete o pevné základy. Není dobré argumentovat pouze výší inflace a rostoucími náklady, ač se to třeba nabízí. Věřte, že inflace si je váš šéf dobře vědom, protože se dotýká firmy jako takové. Asi to nemusíme zdůrazňovat, ale nevyhrožujte odchodem. Ukažte, jakým přínosem jste pro firmu vy osobně. Na konkrétních příkladech demonstrujte, čeho jste dosáhli a jakými úspěchy se můžete pochlubit.
Senior HR Business Partner, Hays Czech Republic Profil autora na LinkedIn
Stáhněte si aktuální mzdový průzkum a získejte přehled o trendech a mzdách v jednotlivých sektorech.