Blogy

Jak udržet ve firmě v tajnosti, že hledám novou práci?

Snad každý již zažil v průběhu kariéry situaci, kdy jste dospěli k názoru, že vaše současná pozice již nenabízí prostor k rozvoji a dalšímu vzdělávání. V tento okamžik si uvědomíme, že je čas jít dál a začít hledat novou pracovní výzvu.

Jakmile se takto rozhodnete, je důležité, abyste zůstali diskrétní. K situacím, kdy se zaměstnavatel dozví, že si hledáme novou práci, a to ještě dříve, než máme novou pracovní nabídku potvrzenou, dochází častěji, než bychom mohli předpokládat. A je to skutečně nepříjemné, pro obě strany.

Níže vám přinášíme 10 tipů, jak hledání nové práce udržet v tajnosti a neohrozit přitom své současné zaměstnání.

1. Diskrétnost

Hledání nové práce je vaše soukromá záležitost. Přestože svým kolegům důvěřujete a některé z nich třeba považujete za přátele, svěřit se jim se svými plány přináší velké riziko.

Mějte na paměti, že se nemusí jednat o zlý úmysl, ale lidé spolu hovoří, a když senzacechtivý kolega na kávě s ostatními prořekne, může se taková informace velmi rychle rozšířit. Nesvěřujte se proto kolegům se svými plány do doby, než budete mít v novém působišti potvrzené datum nástupu. Váš odchod byste nejdříve měli oznámit svému přímému nadřízenému a až následně členům vašeho týmu.

O diskrétnost požádejte i personalisty, se kterými se budete potkávat. Uvědomte jej o skutečnosti, že v tuto chvíli je proces hledání nového uplatnění důvěrný a byli byste rádi, aby to tak zůstalo i nadále.

2. Zkontrolujte si své kontaktní údaje

Znovu zkontrolujte kontaktní údaje, které jsou uvedeny ve vašem životopisu. Místo své pracovní e-mailové adresy používejte profesionálně pojmenovaný osobní účet.

3. Hledejte práci ve svém volném čase

Odpovědět na email nebo textovou zprávu během přestávky v práci je jedna věc, ale nehledejte aktivně novou práci během pracovní doby. Je to neprofesionální a může na vás být poznat, že hledáte jinde. Nepoužívejte tedy své pracovní vybavení k aktualizaci životopisu, registraci do personálně-poradenských společností a přijímání upozornění na nová pracovní místa. Neukládejte svůj životopis na sdílené disky ani do svého pracovního počítače, nepoužívejte ke komunikaci firemní telefonní čísla.

4. Pohovory oddělujte od času, který máte trávit prací

Je lepší si organizovat pracovní pohovory ve svém volném čase - naplánujte si je po pracovní době nebo si raději vezměte den volna. Je to nejen zdvořilé k vašemu současnému zaměstnavateli, ale také tento postup eliminuje stres, kterému se v tomto případě vystavujete. Pokud budete docházet na pohovory v pracovní době, může vás znervóznit obava v případě, že se pohovor časově protáhne, popřípadě že na to někdo přijde. To může negativně ovlivnit i váš výkon na pohovoru. Zároveň tak ukážete svůj respekt a úctu ke společnosti, kde jste stále zaměstnáni.

5. Dávejte si pozor na to, jak se prezentujete na sociálních sítích

Při používání sociálních sítí nesdílejte žádné aktualizace ani příběhy, které se vztahují k vašemu hledání zaměstnání. Je to sice zřejmé, ale toto je jedna z klíčových oblastí, kde lidé chybují. Proto si na toto dávejte pozor a aktualizujte si ochranu soukromí v nastavení konkrétní sociální sítě.

6. Snažte se nepolevit ve svém pracovním výkonu

Pokles pracovního výkonu je jasným znamením, že vaše mysl je již úplně jinde a vy chcete z vašeho současného místa odejít. Snažte se proto nepolevit ve své pracovní morálce a dodávejte v pořádku a včas veškerou agendu, která se od vás očekává, dokud nebudete připraveni oznámit nadřízenému své plány.

7. Aktualizujte nastavení LinkedIn

Pozornost věnujte také nastavení vašeho profilu na LinkedIn. Vaše síť by neměla vidět, pokud si do profilu přidáte něco nového. Příval aktualizací a přidávání nových kontaktů by mohl vzbudit podezření u vašeho zaměstnavatele. Většina lidí začne „šperkovat“ svůj profil, když plánuje hledání zaměstnání, proto se jeho aktualizacím věnujte průběžně. Pokud jste stále zaměstnáni, nenastavujte si status, že jste otevřeni novým příležitostem.

8. Nezveřejňujte referenční kontakty

Uchovávejte své referenční údaje skryté, dokud neobdržíte nabídku a nebudete připraveni pokračovat ve zvolené práci. Zabráníte tak tomu, že bude váš zaměstnavatel kontaktován příliš brzy v průběhu výběrového řízení a naneštěstí ještě předtím, než jste si s ním stihli promluvit. Pokud váš nový potenciální zaměstnavatel trvá na ověření referencí před poskytnutím nabídky pozice, nabídněte referenci z předchozího zaměstnání a vysvětlete svou aktuální situaci.

9. Pozor na dress-code

Chodíte do práce běžně spíše neformálně oblečeni? Pokud z ničeho nic dorazíte v obleku či kostýmku, vzbudíte pozornost. Naplánujte si proto dobře termín pohovoru, abyste se pohodlně stihli převléct.

10. Pracujete z domova?

Nakolik se zdá hledání nové práce při práci z domova jednodušší ( a skutečně i je), i tak je potřeba výše zmíněná pravidla mít v patrnosti. Ani v tomto případě nepoužívejte ke hledání pracovní vybavení, neorganizujte si online pohovory přes firemní komunikační nástroje. Tyto schůzky by měly probíhat před či po pracovní době, popřípadě v obědové přestávce. Nezapomínejte výše zmíněný respekt a úctu ke stávajícímu zaměstnavateli, které od vás bude očekávat i zaměstnavatel budoucí.

 

Věříme, že tyto tipy vám pomohou projít procesem hledání nového uplatnění hladce a bezpečně. A pokud se o nové nabídky právě nyní zajímáte, můžete začít s vyhledáváním třeba zde.

Další tipy a doporučení pro vaši úspěšnou kariéru naleznete v sekci Kariérní poradenství.


Petra Dvořáková

Section Manager, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

CZ_RB_Social

Spojte se s námi na sociálních sítích