8 záludných otázek na pohovoru

8 záludných otázek na pohovoru

Byli jste pozváni na pohovor na práci vašich snů a začínáte s přípravou. V rámci přípravy jistě přemýšlíte o nejpravděpodobnějších otázkách, se kterými byste se mohli setkat. Každá otázka, kterou vám během pohovoru personalista položí, má svůj přesný význam a důvod. V tomto článku vám ukážeme, se kterými otázkami se můžete setkat, co je jejich účelem a jak na ně nejlépe reagovat.

1. Řekněte mi něco o sobě

Je to většinou jedna z prvních otázek, které na pohovoru dostanete. Tato běžná otázka je velmi důležitá, a většinou se od ní odvíjí celý pohovor. Jde o velmi otevřenou otázkou, nenechte se proto zmást a nezačněte vyprávět vaši celoživotní cestu. Touto otázkou chce totiž personalista zjistit, jak jste se dostali ve své kariéře tam, kde jste teď a co vás motivovalo přihlásit se na tuto pozici.
 
Pokud jste například obchodní manažer pro lokální společnost a jste na pohovoru na obdobnou roli, ale v mezinárodní společnosti, která vám může přinést nové zkušenosti a příležitosti, můžete odpovědět třeba takto:
 
"Vystudoval jsem vysokou školu se zaměřením na mezinárodní obchod a už v průběhu studia jsem si uvědomil, jak je oblast obchodu zajímavá a pestrá."
 
Následně souhrnně popište vaši relevantní zkušenost s obchodem:
 
"První zkušenosti jsem získal na asistentských pozicích v obchodních oddělení, převážně v logistice, a postupně jsem se vypracoval ve společnosti XY na pozici Manažera pro klíčové zákazníky a později na Obchodního manažera pro Českou republiku, kdy jsem vedl tým pěti obchodních zástupců."
 
Poté ukončete odpověď tím, proč jste se rozhodli pro kariérní změnu:
 
"Rád bych se nyní v rámci své role posunul dál, a to ideálně prostřednictvím pozice na mezinárodní úrovni, kde vidím hodně prostoru pro získávání dalších zkušeností."
 
Touto odpovědí dáte jasně najevo, že jste ideálním uchazečem na tuto nabídku práce.
 

2. Můžete uvést příklad, kdy jste úspěšně implementovali nějakou inovaci?

V posledních letech jsou otázky na inovace nebo optimalizace procesů velmi oblíbené a časté, je tedy možné, že se objeví i na vašem pohovoru. Děje se tak proto, že zaměstnavatelé si čím dál tím více uvědomují potřebu být neustále připraveni na nejnovější digitální, systémové a průmyslové změny. A díky těmto neustálým změnám potřebují i zaměstnance, kteří se nejen těchto změn nebojí, ale dokáží také sami přijít s inovativními nápady. Zkuste se proto zamyslet, kdy jste ve svém zaměstnání přišli s nápadem, který přinesl nějaký zajímavý výsledek. Při odpovědi dodržujte techniku „STAR“:
 
„S“ – Situation – Zhodnoťte danou situaci:
 

„Když jsem pracoval jako manažer pro klíčové zákazníky v logistickém sektoru, často jsem narážel na situaci, kdy se moji klienti potýkali s nedostatkem informací ohledně nových nařízení pro ekologičtější provozy.“

„T“ – Task – Popište svůj úkol a zapojení:
 
„Pochopil jsem to jako příležitost, jak rozšířit portfolio našich služeb o oblast vzdělávání a nabídl jsem našemu vedení zajištění externího partnera, který nám dodá potřebné know-how.“
 
„A“ – Action – Popište váš nápad:
 
„S pomocí tohoto externího partnera jsme sestavili seminář na toto téma a začali jen nabízet nejen našim klientům, ale i dalším potenciálním zákazníkům.“
 
„R“ – Result – Předneste své výsledky:
 
„Ve výsledku se našich seminářů na toto téma zúčastnilo téměř osmdesát společností, získali jsme 7 nových klientů a oborová školení zůstala v naší nabídce služeb, jejich nabídku a témata dále rozšiřujeme. V minulém roce nám naše vzdělávací programy vydělaly XY korun.“
 

3. Můžete nám popsat situaci, kdy se vám v práci něco nepovedlo?

Takto postavená otázka staví často kandidáty do defenzivy. Nejhorší věcí, která lze v tomto případě udělat, je říci, že nic takového se nikdy nestalo. Je potřeba mít na paměti, že se vás personalista nesnaží nějak nachytat, ale chce znát i vaše neúspěchy, zajímá ho, jak jste je překonali a jak jste se z nich poučili. Vaše selhání nemusí být nějak dramatické – stačí zmínit vcelku běžnou situaci, do které se může dostat každý, například jste nedodrželi termín či jste nesplnili své nastavené cíle. Jakmile budete odpovídat na tuto otázku, připravte si scénu, kde vykreslíte jasný obraz dané situace a popíšete, co jste si z ní odnesli do budoucna.
 
Například: "Když jsem byl marketingovým manažerem ve společnosti X, dostal jsem za úkol koordinovat spuštění našeho prvního firemního časopisu. Bylo stanoveno datum vydání, podcenil jsem však, jak dlouho bude trvat, než dám dohromady kompletní obsah od všech přispěvatelů časopisu. Plánované vydání publikace se tedy o týden zpozdilo. I když byl časopis dobře přijat, naši klienti očekávali, že jej obdrží dříve. Díky tomu nyní vím, že si musím dát dostatek času na práci s externími spolupracovníky a dostatek volnosti při rozhodování o termínech. “
 

4. Jste ochoten pracovat přesčas?

Tato otázka má může mít dvojí důvod. Buď jsou ve společnosti přesčasy běžným jevem, v tom případě by k vám měl být ovšem zaměstnavatel v tomto směru upřímný a jasně říci, jaké zapojení zaměstnanců očekává. Vzhledem k tomu, že práce přesčas obvykle není až tak vyhledávanou, druhým důvodem může být pouze snaha zjistit, jak na takovou otázku zareagujete. Můžete přesčasy jasně a kategoricky odmítnout, což může vzbudit dojem, že práci nechcete věnovat dostatečné odhodlání.
 
Pokud se vám do pravidelné práce přesčas nechce, ale chápete, že nastat mohou různé situace, které je potřeba vyřešit, doporučujeme odpovědět takto:
 
„Naprosto rozumím tomu, že se v práci mohou naskytnout urgentní situace, které budou vyžadovat občasnou práci přesčas, například abychom splnili stanovený termín. Je pro mě běžná věc v takových případech věnovat práci čas navíc. Obvykle jsem ale schopen rozvrhnout si své povinnosti dostatečně efektivně, abych je dokázal dokončit během standardní pracovní doby.“
 
Tím ukážete jak pochopení pro neobvyklé situace, které vyžadují určitou flexibilitu, tak i dostatek asertivity a své dobré organizační schopnosti.
 

5. Proč bychom si měli vybrat právě vás

Tuto otázku můžete obvykle slýchat v závěrečných fázích výběrového řízení. Zde máte jedinečnou příležitost shrnout své silné stránky a vaši motivaci a vaše odpověď vám výrazně může pomoci práci získat. Otázka má ovšem také skrytý podtext. Dokážete ve své odpovědi vystihnout to, co společnost od kandidáta na tuto pozici očekává a co je pro ni důležité? Pochopili jste správně, co pozice obnáší a koho firma hledá? Pokud ano, a navíc tyto atributy splňujete, dobře pro vás, bude se vám odpovídat snadno.
 
Univerzálně správná odpověď na tuto otázku není, protože je velmi individuální, ale i tak uvádíme příklady.
 
Máte zatím málo zkušeností? Můžete odpovědět například takto: „Jsem si vědom toho, že moje pracovní zkušenosti jsou prozatím krátké, a počítám s tím, že se toho budu muset hodně naučit. Proto mě opravdu těší, že k tomu je ve vaší společnosti takový prostor. Věřím, že moje aktuální zkušenosti mi dají dobrý základ, abych do nových oblastí pronikl rychle.“
 
Pokud jste již zkušený pracovník, můžete odpovědět například v tomto smyslu: „V oblasti prodeje, a to konkrétně ve vašem XXX odvětví, mám dlouholeté zkušenosti a věřím, že je u vaší společnosti mohu dobře uplatnit a dále je rozvíjet. Moc se mi líbí možnost zaměřit se na nové trhy. Váš produkt XY má skvělý potenciál a příležitost s ním pracovat a získávat nejen nové klienty, ale i nové zkušenosti, je pro mě obrovskou motivací.“
 

6. Jak by vás popsali vaši přátelé?

Velmi oblíbená otázka, kterou používá mnoho společností a rozhodně patří mezi nejčastější otázky na pohovoru. Tazatel se v ní snaží zjistit dvě konkrétní roviny – a to, jak by vaše osobnost vyhovovala dané roli a také jak by odpovídala týmu a společnosti. Začněte nejdřív s tím, jaké vaše vlastnosti se hodí k dané pozici a zkuste zdůraznit silné stránky. Pokud se například hlásíte na zmíněnou obchodní pozici, můžete říct, že vás vaši přátelé popisují jako společenského člověka a dobrého posluchače. Tím, že si vyberete právě tyto své vlastnosti, prokážete, že dokážete budovat dlouhodobé vztahy s lidmi, včetně potenciálních klientů.
 
Například: "Domnívám se, že by mě mí přátelé a blízcí popsali jako přátelského člověka a dobrého posluchače. Věřím, že tyto vlastnosti se dají dobře využít i v prodejním prostředí, zejména při vytváření vztahů s klienty a stanovení jejich obchodních potřeb.“
 
Důležité však je, abyste byli upřímní, nevymýšleli si na úkor toho, abyste zapůsobili.
 

7. Jak si představujete své mzdové ohodnocení?

Člověk, který vede váš pohovor, má na každou pozici stanovený rozpočet. Obvykle se jedná o rozmezí, které zohledňuje objem zkušeností a dovedností daného uchazeče. V ideálním případě by měl vědět, jak se také pohybují mzdy na obdobné pozici v daném regionu. Vy byste informaci o nabízené mzdě měli před pohovorem znát také. Buď vám ji poskytne váš konzultant z personální agentury, pokud jednáte se společností napřímo, měli by vám mzdu říci během úvodního telefonátu.
 
Vy byste naopak měli znát vaši hodnotu. Výši mzdy, kterou byste měli požadovat, můžete probrat s vaším konzultantem, který má dobrý přehled o tom, jaká je současná situace na trhu. Váš požadavek mzdy se bude pravděpodobně odvíjet od vašeho současného ohodnocení, kdy byste měli zohlednit délku vašich zkušeností a také schopnosti, které můžete novému zaměstnavateli nabídnout. Porovnat vaši mzdu s trhem můžete také dle dostupných mzdových průzkumů. Pokud jste firmě komunikovali vaše mzdové očekávání, neměli byste jej v průběhu výběrového řízení dále výrazně měnit a navyšovat. K otázce očekávané mzdy se pravděpodobně dostanete v závěru prvního kola pohovoru.
 

8. Máte nějaké další otázky?

Pokud Váš pohovor probíhal jako příjemná konverzace a vy jste se ptali na to, co vás zajímá již v průběhu pohovoru, je v pořádku, když nebudete mít doplňující otázky.
 
Na druhou stranu, zde máte příležitost ukázat, že vás společnost i pozice zajímá a že ji vážně zvažujete jako vaše další působiště. Ovšem – i když tomu tak nebude a vy víte, že tato pozice není pro vás, nepodceňujte váš výkon na pohovoru, a ani tuto závěrečnou část. Nikdy nevíte, kdy a kde na tohoto personalistu narazíte někdy v budoucnu, svět je malý. Vždy a za každých okolností se proto snažte udělat dobrý dojem.
 
Můžete se zeptat na něco, co vyplynulo z témat, o kterých jste se bavili, například ve vztahu k pracovní pozici, k týmu nebo k dalším krokům výběrového řízení, dejte si ovšem pozor, abyste se nezeptali na něco, co už bylo během pohovoru zodpovězeno, snažte při pohovoru udržet maximální možnou soustředěnost. Zeptat se můžete například:
 
  • Můžete mi blíže popsat pracovní kulturu vaší společnosti?
  • Jaké budou další kroky ve výběrovém řízení?
 
Pokud hovoříte přímo s vaším potenciálním nadřízeným, můžete se například zeptat:
 
  • Jaký aspekt vaší práce tady ve společnosti vás nejvíc baví?
  • Co je to nejdůležitější, čeho bych měl dosáhnout na této pozici ke konci zkušební doby?
 
 
Doufáme, že vám výše uvedené informace poskytnou bližší představu o tom, co je cílem těchto otázek; a co je důležitější, poradí Vám, jak podat dostatečně silné a upřímné odpovědi, díky kterým uspějete v konkurenci dalších uchazečů.

CZ_RB_Social

Spojte se s námi na sociálních sítích