Blogy

Řekněte mi něco o sobě. Jak správně odpovědět?

 

Otázka, kterou začíná snad každý pracovní pohovor: „Prosím, můžete mi povědět něco o sobě?“ Mám mluvit o sobě a sám sebe znám nejlépe, co by se tedy mohlo pokazit? Jakkoliv se tato otázka zdá být jednoduchou, ve skutečnosti tady lze pokazit mnohé, protože  poskytnout uspokojující a dobrou odpověď je opravdu těžké.

Na základě Vaší odpovědi si personalista vybuduje svůj první dojem o Vás. Špatná odpověď navíc může srazit vaše sebevědomí a poté ovlivnit váš výkon po zbytek pohovoru. Jak tedy odpovědět co nejlépe

Strukturujte svou odpověď

Jde o velmi otevřenou otázku, můžete tedy nabýt dojmu, že je potřeba, abyste podrobně popsali řadu detailů z vašeho života, jako například do jaké školy jste chodili nebo jaké máte koníčky. Co chce ale personalista na pohovoru zjistit je:

1. Vaše relevantní vzdělání a profesní zkušenosti

2. Klíčové dovednosti a znalosti, které máte a přímo se vztahují k této příležitosti

3. Co hledáte ve své nové roli a čím Vás právě tato nabídka oslovila

Jak tedy co nejlépe odpovědět na jednotlivé body?

1. Vaše vzdělání a profesní zkušenosti

Začněte tím, že stručně popíšete své dosavadní vzdělání a pracovní zkušenosti. Snažte se, pokud je to možné, zahrnout pouze to vzdělání a praxi, které se přímo vztahují k roli, o kterou se ucházíte. V této fázi není potřeba hovořit o brigádách, práci při škole či o jiném než posledním dosaženém vzdělání.

Pokud se ucházíte například o pozici Manažera online marketingu, může tato část vaší odpovědi vypadat nějak takto:

"Získal jsem magisterský titul v oboru digitální marketing na XY vysoké škole.  Po absolvování jsem začal svou kariéru v marketingu v IT společnosti na pozici AB, kde jsem působil dva roky.“

Tato odpověď je věcná a poskytuje informace o relevantním vzdělání a zkušenostem vztahující se k nové pozici. Personalista tak bude mít zájem vyslechnout si více detailů k dalšímu bodu - dovednostem, které jste se během této doby naučili.

2. Klíčové dovednosti a znalosti, které máte a přímo se vztahují k této příležitosti

Nyní přišel čas promluvit o příslušných dovednostech a odborných znalostech, které jste si během svého dosavadního vzdělávání a odborných zkušeností osvojili. Například:

"Na této pozici jsem zúročil znalosti získané během studia a získával další zkušenosti v oblasti digitálního marketingu, jako jsou například tvorba emailových kampaní a komunikace na sociálních sítích."

Tuto část odpovědi je dobré podpořit měřitelnými příklady, například:

"Věřím, že moje dovednosti v oblasti digitálního marketingu předvede e-mailová marketingová kampaň, kterou jsem nedávno vedl a díky které se zvýšila naše míra konverze o 10%."

3. Co hledáte ve své další roli a proč vás právě tato nabídka oslovila

V poslední části vaší odpovědi je potřeba vysvětlit personalistovi, jaké jsou vaše kariérní ambice a co konkrétně čekáte od vašeho dalšího kariérního kroku.

Nenechte se zlákat k tomu, abyste se rozhovořili o důvodech, proč chcete odejít od svého současného zaměstnavatele. Místo toho se snažte stručně vysvětlit důvody vašeho zájmu o pozici, na kterou jste reagovali. Mějte na paměti, že je dobré odpovídat v pozitivním duchu, jako například:

"Moje současná pracovní pozice mi pomohla rozvíjet digitální dovednosti, které dnes mám, ale věřím, že v zájmu dalšího rozvoje mé odbornosti je čas se posunout. Proto hledám náročnější roli v rychle se rozvíjející globální firmě, kde je pro mě dostatek prostoru pro růst a získávání nových zkušeností, proto jsem byl tak rád, že jsem byl pozván na pohovor.“

Pozor na styl, kterým se prezentujete

Nyní víte, kterým konkrétním bodům se při odpovědi na tuto otázku věnovat. V další fázi je potřeba zamyslet se také nad tím, jakým způsobem budete svou odpověď prezentovat. Snažte se mluvit jednoduše a nepoužívat zbytečně dlouhé věty, do kterých byste se mohli zamotat. 

PŘÍKLAD SPRÁVNÉ ODPOVĚDI

Vezmeme-li v úvahu všechna tato pravidla, dokonalý příklad odpovědi na otázku „Řekněte mi něco o sobě“ může znít takto:

1. "Získal jsem magisterský titul v oboru digitální marketing na vysoké škole obchodu a managementu.  Po absolvování jsem začal svou kariéru v marketingu v IT společnosti na pozici AB, kde jsem působil dva roky.“

2. "Na této pozici jsem zúročil znalosti získané během studia a získával další zkušenosti v oblasti digitálního marketingu, jako jsou například tvorba emailových kampaní a komunikace na sociálních sítích. Moje dovednosti v oblasti digitálního marketingu předvede například e-mailová marketingová kampaň, kterou jsem nedávno vedl a díky které se zvýšila naše míra konverze o 10%."

3. "Moje současná pracovní pozice mi pomohla rozvíjet digitální dovednosti, které dnes mám, ale věřím, že v zájmu dalšího rozvoje mé odbornosti je čas se posunout. Proto hledám náročnější roli v rychle se rozvíjející globální firmě, kde je pro mě dostatek prostoru pro růst a získávání nových zkušeností, proto jsem byl tak rád, že jsem byl pozván na pohovor.“

Trénujte

Odpověď na tuto otázku si předem připravte a natrénujte. Zbavíte se tak stresu, budete přesně vědět co chcete říci a během pohovoru se pak můžete více zaměřit i na řeš těla a udržení očního kontaktu. Zkuste si odpověď procvičit přes zrcadlem, na kameru nebo před někým, komu důvěřujete a může vám poskytnout upřímnou zpětnou vazbu.

Při přípravě se zaměřte na relevantní stručné a pozitivně laděné informace, které Vám zajisté k úspěchu ve výběrovém řízení pomohou.

Podobná témata: 
Jak odpovědět: Účastníte se i dalších pohovorů?
10 znamení, že Váš pohovor šel dobře

 


Jana Vytásková

HR Business Partner, Hays Czech Republic
Profil autora na LinkedIn

 

00

CZ_RB_Social

Spojte se s námi na sociálních sítích